Föreläsare – Alexandra Petersson

Presentation

Alexandra är utbildad Nutritionist i London, har studerat Kost & Idrott vid Umeå Universitet samt är certifierad i Stahremetoden, KBT inriktad överviktsbehandling. Hon har tolv års erfarenhet av att coacha personer till en sundare livsstil och är även en flitigt anlitad föreläsare. Alexandra är kostredaktör, skribent och bloggare för tidningen Women’s Health Sverige. Undervisar även i näringslära på Jakobsbergs Folkhögskola. Hon har en stor passion för mat & matlagning samt träning i olika former!

Ämnen

  • Smarta val på tallriken
  • Myter & sanningar om mat
  • Frukosten – dagens viktigaste måltid?
  • Mellanmål – inklusive praktiskt moment
  • Stress & Skräpmat
  • Löpning – mat & starka steg

Föreläsningar

Smarta val på tallriken

Det finns en djungel av kostråd! Bör man skära ner på rött kött och salt? Hur mycket grönsaker bör man äta och hur vitamin-boostar man sin måltid? Alexandra tar upp smarta och enkla tips på hur man kan tänka kring mat enligt färgerna grönt (kör på), gult (sakta ner) och rött (stanna upp). Fritt från pekpinnar, konkreta exempel och mycket inspiration.

Myter & sanningar om mat

Vi gör en djupdykning bland dieter, hälsopåståenden och kostråd. Är socker farligt? Är det trendiga chiafröet så fantastiskt egentligen? Bör vi skippa bacon och fasta två dagar i veckan för att få ett långt & friskt liv? Alexandra rätar ut frågetecken och ger sin syn på dagens heta kostdebatt.

Löpning – mat & starka steg

Löparintresset är enormt och på många arbetsplatser skapas löpargrupper och träningsglädje. Att äta rätt som motionär och idrottare är oerhört viktigt för att ”få med kroppen”. Hur stor mängd mat behöver man som löpare? Ska man kolhydratsladda inför ett lopp? Vad är det bästa återhämtningsmålet? Behöver jag kosttillskott? Alexandra ger sina 10 bästa kosttips för att bli en uthållig, stark och fokuserad löpare.

Frukosten – dagens viktigaste måltid?

Många av oss äter samma frukost varje dag. Ändå sägs det att frukosten är dagens viktigaste måltid. Stämmer det? Föredraget tar upp konkreta tips på hur man kickstartar dagen för optimal energi & skärpa och ger förslag på enkla, goda och nyttiga frukostalternativ. Kan man göra en egen supermüsli på 5 minuter? Alexandra besvarar frågan praktiskt på plats!

Mellanmål – inklusive praktiskt moment

Rätt typ av mellanmål ger fokus och skärpa och kan vara avgörande för optimal energi under hela dagen. Under 90 minuter fördjupar vi oss i goda och nyttiga mellanmål där ni även får tillaga tre olika mellanmål tillsammans. Det blir ett roligt tillfälle med kollegorna och skapar både gemenskap och hälsoutveckling. Vid detta tillfälle tillkommer en extra kostnad på 2 000 kr vilket inkluderar matkostnad för tre olika mellanmål (upp till 20 personer).

Stress & Skräpmat

Vi har alla känt oss stressade någon gång. Och känt suget efter socker och fett, gärna i kombination. Men vad innebär stress och vad har det gemensamt med skräpmaten? Genom att förstå hur kroppen fungerar är det lättare att ta till sig metoder för stresshantering och sunda matvanor. Föredraget ger aha-upplevelser, råd och verktyg att använda i vardagen – för en piggare och starkare kropp!