Föreläsare – Thomas Brännström

Thomas Brännström är ansvarig för området ”Tester och Träning” inom Avonova Active.

Han arbetar även operativt med testledning, träningsvägledning, coachning för uthållighetsträning, löpteknik/löpekonomi och personlig träning (styrka, uthållighet, rörlig mm).

Han är utbildad tränare genom RF/Bosöns 2-åriga Tränarlinje som kompletterats med bl.a. Idrottspsykologi (GIH) och utbildning avs. Löpcoachning. Den egna idrottskarriären omfattar basket på elitnivå, samt elitmotion inom löpning, cykling, triathlon, längdskidor och golf.

 

Börja eller utveckla din konditionsträning

Inspiration och kunskap för dig som vill få en bra start på din uthållighetsträning, men även för dig som redan tränar och vill utveckla din träning och prestation.

En föreläsning om uthållighetsträningens grunder som ger dig vill börja med konditionsträning möjlighet till en bra start med sunt upplägg, men även möjlighet för dig som redan är bra igång att optimera din träning/utveckling.

  • Vi går igenom bl.a.
  • Grunder för planering av uppstart/fortsatt träning
  • Motivation
  • Tips vid uppstart/omstart
  • Varför grenspecifik teknikträning och styrketräning?
  • Viktiga träningsprinciper
  • Vad är kondition/uthållighet?
  • Kroppens energiprocesser
  • Varierad intensitet – pulsbaserad träning
  • Återhämtning – Kompensation
  • Konditionstester
  • Frågestund

Tid: 60-75 min.

Löpträning (uthållighetsträning) och löpskolning – teori och praktik

Kunskap och inspiration om löpträning i kombination med praktiska övningar i form av löpskolning och träning i olika träningszoner (intensiteter).

En föreläsning om uthållighetsträningens grunder som ger följs upp med att prova praktiskt. Teoridelen innehåller grundläggande fysiologi för att ge en förståelse om vad som händer i kroppen under träning och genom det insikt om fördelarna att träna med varierad intensitet. 
Vi kikar bl.a. på; vad kondition är, viktiga träningsprinciper, syreupptagning, kroppens energisystem, konditionstester/testvärden, pulsbaserad träning, träningszoner, träningsplanering, återhämtning, styrketräning för löpning/uthållighet.
Efter teoridelen genomför vi ett träningspass där det ges möjlighet att prova löpskolning och att träna i olika träningszoner.

Delarna kan även göras separat vid olika tillfällen.
Tid: 120 (60+60) min, + klädombyte

Pulsbaserad träning

Träna mer optimalt genom ökad kunskap om vad som händer i kroppen under träning och hur du kan använda det vid pulsbaserad träning.

Föreläsningens syfte är att inspirera och lära ut hur du kan använda pulsbaserad träning för att få ut mer av din träning.

Som en grund för den pulsbaserade träningen kikar vi exempelvis mer på vad kondition egentligen är, viktiga träningsprinciper, syreupptagning, kroppens energisystem, konditionstester/testvärden, träningszoner och dess förhållande till bl.a. puls och laktatvärden, träningsplanering, återhämtning.

Tid: 60-75 min.

Hur kan konditionstester lyfta din träning och prestation

Ökad kunskap om konditionstester och hur de kan bidra till kontinuitet och utveckling av din träning och prestation

Konditionstester i olika former är en bra utgångspunkt för hur du kan planera och genomför din träning för att göra den roligare och mer optimal.

  • Vi går bl.a. igenom
  • Kapacitet
  • Energiprocesser
  • Varför konditionstester?
  • Exempel på labbester och egna tester
  • Hur använda testresultaten?
  • Frågestund

Tid: 60 min.