Föreläsare – Bernt Johansson

Presentation

Bernt Johansson är en välkänd idrotts- och hälsoprofil, kanske mest känd som OS-guldmedaljör i cykel från Montreal 1976. Han har också varit elitmotionär i löpning och bäst i Sverige i mountainbike.
Under många år har Bernt sysslat med träningsrådgivning, tester, hälsoprofiler och friskvård både inom Avonova Hälsa och i andra sammanhang och numera i Avonova Active. Detta har resulterat i ett intresse och engagemang i det mesta som har med en hälsosam livsstil att göra.

Ämnen

  • Allt har ett pris – Man får ingenting gratis.
  • Hur bra kan du bli?
  • Stress och livsstil, hur kan det hänga ihop?
  • Lönsam friskvård
  • Erfarenheter av 30 000 timmars uthållighetsträning

Föreläsningar

Allt har ett pris – Man får ingenting gratis.

Inspirationsföreläsning om Mål, Motivation och hur viktigt det är att röra på sig.

Bernt kommer i denna föreläsning att berätta och försöka ”inspirera” om hur man kan lära sig av idrotten när man sätter mål och motiverar sig i för att lyckas klara sådant som är svårt. Man kan klara svåra saker – med det har ett pris eftersom det kräver hård träning eller hårt arbete. ”Man inte får något gratis” eller ”Hur bra kan man bli?” är temat på den delen av föreläsningen.
Idag jobbar Bernt på Avonova Active med hälsa och träning.
Han kommer att berätta om hur enkelt det egentligen är att leva med en sund och hälsosam livsstil. En fysiskt aktiv livsstil som gör att du känner mindre stress, orkar mera även efter jobbet, mår bättre och att du får större ”marginaler” i vardagen.
Kruxet är att du måste göra det själv – och att det ibland är lite jobbigt, men att må bra, vara frisk och orka är alltid värt priset!

Tid: 75 – 120 min.

Hur bra kan du bli?

Under föreläsningen Hur bra kan man bli? berättar Bernt om sina karriärer på cykel, löpning och mountainbike.
Det handlar om det stora MÅLET, delmålen och vad som krävs för att nå dem.
Det handlar också om att själv komma till INSIKT i att ”Detta vill jag göra, det här vill jag bli bra på!”
En stark vilja eller motivation infinner sig. Det är den drivkraft som behövs för att övervinna det motstånd som ju alltid finns när man har något jobbigt framför sig.
Föreläsningen handlar också om andra saker som vill till för att vi skall nå våra mål eller lyckas med något som man gärna vill bli bra på. De målen kan lika gärna vara vad som helst från jobbet, företaget, hobbyn eller att komma igång med en bättre livsstil.
Bernt har tränat uthållighetsidrott såsom cykel, löpning, mountainbike sedan barnsben och det har i runda tal blivit cirka 30 000 timmar totalt. Det är väldigt krävande konditionsidrotter som fordrar mycket, mycket träning – som nästan alltid är riktigt jobbig.
Hur klarar man att motivera sig när man vet att det väntar sju timmars slit på cykeln över blåsiga slätter innan passet är till ända – dag efter dag, vecka efter vecka i ur och skur?

Tid: 60 min.

Stress och livsstil, hur kan det hänga ihop?

Stress är faktisk bra, det gör att vi kan prestera och vara alerta, men får vi inte tillräcklig återhämtning så är risken att vi bryter ner ”orken” över tid. På några års sikt kan det ge alvarliga konsekvenser.
Det autonoma nervsystemet som, framkallar stressreaktioner, har varit livsviktiga för att vi människor kunnat överleva i tusentals generationer. Stressen är en primitiv reaktion som liknas vid Kamp och Flykt. Idag fungerar den på ett annat sätt som vi måste lära oss att förhålla oss till.
Bernt har gjort hundratals pulsmätningar på olika människor, där man kan tyda t.ex. stressreaktioner och återhämning. Med de erfarenheterna visar han hur du t.ex. kan få: En bra balans mellan stress och återhämtning. En bra sömn med god kvalité – och hur du med lågintensiv regelbunden motion får ”marginal” i tillvaron och slipper riskera att ”gå i taket”.

Tid: 60 min.

Lönsam friskvård

Inom företagshälsan talar vi ofta om risk – och friskgrupp. Den som då är i ”riskgrupp” motionerar aldrig eller sällan eller så är han/hon rökare. Det har i undersökningar visat sig att de som är i riskgrupp har i genomsnitt tio sjukdagrar flera än de som är i ”friskgrupp”.
I de flesta företag är mellan 40 – 60 % av de anställda i riskgrupp
Kan man få en person att gå från riskgrupp till friskgrupp så minskas i genomsnitt en persons sjukfrånvaro med tio dagar per år. En sjukdag kostar i genomsnitt 10 % av en månadslön!
Bland det viktigaste är att få flera att motionera regelbundet. Det behöver inte vara träning, det räcker att motionera med lätt andfåddhet några gånger i veckan.
En fysiskt aktiv livsstil minskar risken för stress, de allra flesta orkar mera även efter jobbet, de flesta mår bättre och får större ”marginaler” i vardagen.
Friskvård är en oftast en mycket god investering som alla tjänar på, företaget, samhället och ”individen”.

Tid 30 – 60 min.

Erfarenheter av 30 000 timmars uthållighetsträning.

Bernt berättar om sina tankar och erfarenheter både utifrån sin egen träning men också hur han tänker när han coachar andra. Högintensivt kontra lågintensivt, intervaller eller mängdträning eller både och? Central förmåga och lokal förmåga, aerob – eller anaerob träning, fettförbränning eller mjölksyra?
Bernt försöker förklara och ge sin syn på hur han ser på träning i uthållighetsidrotter – och att man faktiskt kan bli snabbare genom att träna långsammare…

Tid 30 – 60 min. Föreläsningen kan med fördel kombineras med ”Hur bra kan du bli?”.